Dla każdego nowego managera, przejęcie nowych obowiązków czy początki samodzielnego zarządzania zespołem, to zawsze spore wyzwanie, często dodatkowy stres, ale również i pozytywna adrenalina. Brak doświadczenia na początku kariery managerskiej, natłok pracy (szczególnie na początku nowego rozdziału w karierze zawodowej np. przy przejmowaniu obowiązków od odchodzącego kierownika), rosnące ciśnienie na coraz to lepsze wyniki oraz kolejka pukających do drzwi pracowników zespołu, którzy na wieść o zmianie managera, chętnie przekażą gratulacje osobiście, próbując przy tym wspomnieć o podwyżce, która przecież już im się dawno należała.
W tworzeniu codziennej rutyny, w pracy jako manager, warto od początku trzymać się pewnych zasad, które pomogą przejść przez pierwszy trudny okres wdrożenia się w zarządzanie zespołem (szczególnie dla kierowników obejmujących team, z którego się wywodzą), zbudowania silnej pozycji, budzącej respekt – podobnej do tej, jakim darzony jest manager o bogatszym doświadczeniu i dłuższym stażu.
Ten kto nie popełnia błędów, ten nie idzie do przodu – pod warunkiem, że na tych błędach się uczy. Praca z ludźmi, często w atmosferze stresu, notorycznego uskarżania się na brak czasu, setkach maili i spotkań, szybkich decyzji – to fabryka pomyłek, niestety powtarzających się często.
…a już na pewno pomoże Ci uniknąć wielu niejasnych i nieprzyjemnych sytuacji (…tak, zbudowane na faktach i doświadczeniu przy popełnianiu tych błędów, kolejność jest zupełnie przypadkowa).
- 1. Przestań narzekać, na wszystko, zespół / podwładni zaczynają Cię naśladować. Przestań się uskarżać – inni mają gdzieś Twój SPAM.
- 2. Masz zły humor = inni mają zły humor. Zarażasz.
- 3. Unikaj spoufalania się z pracownikami, pozwalaj sobie na „luźne gadki” ale trzymaj zdrowy odstęp.
- 4. Nie baw się w plotki (tak lubiane w korporacjach, przy kawie), a już na pewno nie podejmuj żadnej decyzji na ich podstawie.
- 5. Nie trać czasu z jego złodziejami, to tylko powoduje dalszą prokrastynację, wybija Cię z rytmu, nie wdawaj się w nic nieznaczące dyskusję, jeśli jesteś w trakcie ważnego zadania. Od razu wykryj i odsuń od siebie takiego „zabieracza czasu”.
- 6. Nie obiecuj, nawet jeśli masz 99.9% pewności, że „coś” się wydarzy. Czekaj, aż oficjalnie będziesz mógł wszystko potwierdzić.
- 7. Nie „paplaj”, nie mów, nie przekazuj informacji za wcześnie, trzymaj język za zębami, nie wypuszczaj pary (nawet jeśli tylko sugerujesz, że coś wiesz, co ma nastąpić – tak rodzą się plotki).
- 8. Bądź asertywny – wiesz na co Cię stać, ile masz czasu, nie zgadzaj się na wszystko. Naucz się mówić „nie” (lub zerknij na następny punkt).
- 9. Deleguj – daj się wykazać innym, przekaż mniej ważne obowiązki swoim podwładnym, ucz ich odpowiedzialności. Kreuj nowych liderów.
- 10. Stop multitasking – to już dawno nie jest w modzie. Jeśli tak jest, to nie potrafisz ustawiać priorytetów. Codziennie rano (albo na koniec dnia poprzedniego) ustal 3 główne cele na nowy dzień (możesz je podzielić na priorytety np. A – top priorytet, B – po wykonaniu A, C – deleguj, D – zignoruj)
- 11. Bądź cierpliwy – nic dodać nic ująć.
- 12. Bądź konsekwentny, nie zmieniaj zdania czy zasad co chwilę, tym bardziej pod wpływem innych (dobrą praktyką jest ustalanie ich razem z zespołem). Rules are rules.
- 13. Słuchaj ludzi, szczególnie jeśli zwracają się bezpośrednio do Ciebie – odłóż myszkę, patrz im prosto w oczy, po prostu słuchaj!
- 14. Zawsze szukaj nowych rozwiązań, tym bardziej jeśli te, które stosujesz już nie działają, nie powodują rozwiązania problemu. Czas na coś nowego.
- 15. Szukaj pozytywów w każdej sytuacji.
- 16. Miej swoje zdanie, nie ukrywaj go, po prostu mów prawdę, a nie to co jest wygodniejsze. Bądź aktywny, nie bój się odezwać, angażuj się.
- 17. Wymagaj, ustalaj cele, terminy i wyciągaj konsekwencje.
- 18. Doszkalaj się w każdym tygodniu, nie daj się porwać pracy, powtarzających zadań zapominając o własnym rozwoju – tylko tak zdobędziesz nowe umiejętności, wzbogacisz swoją karierę.
- 19. Przemyśl każdą odpowiedź, decyzję, zbierz feedback, zadaj sobie pomocnicze pytania – nawet jeśli miałoby to wydłużyć termin jej podjęcia.
- 20. Unikaj gorącej głowy, szczególnie odpowiadając na niewygodne maile czy tzw. eskalacje. Draftuj maila, nie wysyłaj, idź na spacer lub po kawę, wrócisz i na pewno go zredagujesz lub…po prostu nie wyślesz.
- 21. Trzymaj porządek, w skrzynce mailowej, w folderach, plikach czy raportach – zbuduj wygodny dla Ciebie system struktury przechowywania dokumentów
Dobra praktyka
Ucz się od najlepszych, znajdź mentora, podpatruj innych, doświadczonych managerów, a przede wszystkim pytaj i proś o regularny feedback!