Coaching – szansa na rozwój Twojego biznesu!

  • 7 czerwca 2022 /
Coach Agniesza Kruk
Coach Agniesza Kruk

Wznieś swoją firmę na wyższy poziom i postaw na coaching biznesowy. Warunek konieczny to wybór profesjonalnego trenera. Jak go znaleźć?

Masz wrażenie, że mimo sprzyjających warunków twój biznes dotknęła stagnacja? Chcesz usprawnić system komunikacji i pracy pomiędzy twoimi pracownikami? Szukasz optymalnych rozwiązań, ale nie wiesz, w która stronę pokierować swój zespół? Jeśli tak jest, być może Twoja firma potrzebuje wsparcia profesjonalnego coacha!

W jaki sposób cieszyć się sukcesami innych i dlaczego warto?

Coaching to proces wsparcia, który ma na celu rozwój danej osoby, poszerzenie jej horyzontu samoświadomości, motywacji potrzebnej do zdobycia kolejnych umiejętności. Wiele osób utożsamia tę formę doskonalenia wyłącznie z indywidualnymi sesjami z coachem. Tymczasem coaching ma również inny wymiar: zespołowy, w którym mogą uczestniczyć pracownicy średnich i dużych firm:

W coachingu zespołowym potrzebne są dodatkowo umiejętności trenerskie, umiejętności pracy z zespołem, czy też budowanie relacji i zaufania. Łatwo jest nawiązać relację z jedną osobą, do której możemy się dostosować, a inaczej jest, kiedy pracujemy z zespołem. Wiadomo przecież, że każda osoba ma inną osobowość, inne zaangażowanie, chęci itp. Bardzo często zdarza się, że dany zespół jest kompletnie niezgrany, że pomiędzy poszczególnymi osobami do różnych napięć, które, jak podpowiada mi doświadczenie, na pewno pojawią się podczas sesji zespołowych.

Coach również musi umieć zachować się w takiej sytuacji i poprowadzić zespół. Coach powinien umieć moderować, czyli zarządzać dyskusją oraz facylitować, czyli zarządzać procesem grupowym – mówi Agnieszka Kruk, przedsiębiorca, wieloletni menadżer w firmach różnych branż, certyfikowany coach, trener pewności siebie oraz przywództwa zrzeszony w międzynarodowej organizacji John C. Maxwell. Członek Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu.

Warto w tym miejscu podkreślić, że coaching nie narzuca gotowych rozwiązań, nie wskazuje jednej słusznej drogi, tak, jak to jest w przypadku innej formy doskonalenia, mentoringu. Są jednak wyjątki od tej reguły:

Mentor to przede wszystkim osoba, która dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z klientem. Zazwyczaj mentoring jest stosowany w biznesie, gdzie mentor pomaga klientowi w różnych obszarach ze względu na to, że ma wiedzę, którą może się podzielić. Tutaj klient zadaje pytanie i oczekuje odpowiedzi, czy też naprowadzenia przez mentora. W coachingu klient ustala cel na daną sesję, a coach zadaje pytania tak, aby można było się przyjrzeć danemu obszarowi, czy też wyzwaniu z różnych perspektyw.

Coach nie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, no chyba, że jest to np. coaching biznesowy czy zespołowy, gdzie coach ma wiedzę potrzebną klientowi i zostało to wcześniej między nimi zakontraktowane, aby tą wiedzą się podzielić – mówi Agnieszka Kruch, coach, współautorka e-booka z dziedziny rozwoju osobistego „Ludzie potrzebują silnych ludzi” oraz autorka wielu artykułów w czasopismach branżowych.

Jeśli zastanawiasz się nad sesjami coachingu dla twojej firmy, warto zatem uściślić tę kwestię. Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze profesjonalnego coacha?

Profesjonalny coach przestrzega kodeksu etycznego swojego zawodu. Powinien umieć klientowi wyjaśnić, czym jest coaching i jaka jest różnica między taką sesją, a innymi formami pomocy. Coach powinien umieć słuchać, zadawać pytania, nie sugerować klientowi odpowiedzi i być cierpliwy. Nie oceniać oraz zachować poufność. Powinien być osobą otwartą, komunikatywną, a przede wszystkim mieć na celu pomoc klientowi, a nie sam zysk – mówi Agnieszka Kruk, dla której rozwój osobisty to pasja, a od kilku lat również sposób na życie.

Coaching biznesowy to narzędzie, które pomoże ci umocnić swój zespół i pozycję twojej firmy na rynku w dzisiejszych skomplikowanych realiach. Przekonaj się i ciesz się nowymi możliwościami dla Twojego biznesu!

Tagi: , ,
  • 420
  • 0