Solidarność: kobiety vs. mężczyźni. Premiera badań o siostrzeństwie

  • 25 stycznia 2025 /
raport_siostrzenstwo0

Braterstwo – to słowo od wieków zakorzenione w kulturze, literaturze i naszej świadomości. A jak wygląda sprawa z siostrzeństwem? Jakie różnice występują między kobietami a mężczyznami w obszarze wzajemnego wspierania się, szczególnie w środowisku biznesowym? Czy kobiety rzeczywiście częściej rywalizują, a mężczyźni lojalnie się wspierają? Na te pytania odpowiadają najnowsze badania przeprowadzone przez Fundację „W zgodzie ze sobą”.

Jak zauważa prof. Dominika Maison, odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

„O siostrzeństwie, czyli wspólnocie między niespokrewnionymi kobietami, mówi się w ostatnich latach coraz więcej, jednak dla większości Polaków jest to pojęcie nieznane. Zaledwie 30% dorosłych Polaków zetknęło się z tym terminem, a wśród nich tylko 9% rzeczywiście rozumie jego znaczenie. Większa świadomość pojęcia występuje wśród kobiet, osób młodszych i tych z wyższym wykształceniem."
prof. Dominika Maison,

Wyniki badań pokazują jednak, że stereotypy dotyczące solidarności płci są wciąż silne. 40% respondentów uważa, że mężczyźni są bardziej lojalni wobec siebie niż kobiety. Co ciekawe, 61% kobiet uważa, że to właśnie one częściej hejtują inne kobiety.

raport_siostrzenstwo1

Prof. Maison zwraca jednak uwagę na pewien paradoks:

„Badanie pokazało, że mężczyźni są bardziej otwarci na publiczne atakowanie swoich kolegów, w tym w mediach społecznościowych. Pytanie, czy mniejsza liczba takich ataków między kobietami wynika z poczucia solidarności, czy z presji społecznej, która wymaga od kobiet większej łagodności i powstrzymywania negatywnych emocji”.

Kobiety w biznesie: solidarność czy rywalizacja?

Zdaniem Ilony Adamskiej, prezes Fundacji „W zgodzie ze sobą”, pomysłodawczyni badań:

„Siostrzeństwo to nie tylko idea – to klucz do budowania autentycznych relacji i wspólnego sukcesu. Aby kobiety mogły wspierać się nawzajem, muszą najpierw zaakceptować i pokochać siebie. Relacje z innymi kobietami są odzwierciedleniem tego, jak postrzegamy i traktujemy same siebie. Siostrzeństwo rodzi się z miłości własnej – to właśnie akceptacja, dostrzeganie w sobie dobra, piękna i mądrości pozwalają otworzyć się na obdarzanie miłością innych kobiet. Kiedy budujemy w sobie poczucie własnej wartości i uczymy się patrzeć na siebie z czułością, nasze relacje stają się bardziej autentyczne i wolne od rywalizacji. Siła siostrzeństwa tkwi w zrozumieniu, że wzajemne wsparcie i szacunek są możliwe dopiero wtedy, gdy jesteśmy gotowe uznać swoją wartość i piękno – nie w porównaniu z innymi, ale jako ich uzupełnienie."

Podobne stanowisko prezentuje Jacek Santorski, psycholog biznesu:

"Mimo że jestem jedynakiem, a może właśnie z tego powodu, niezwykle cenię doświadczenia braterstwa. Trudno mi pogodzić się z wynikami badań, które wskazują, że kobiety rzadziej lub słabiej się przyjaźnią i wspierają. Bezinteresowne sojusze, relacje wypełnione zaufaniem, wsparciem i czułością, są nam potrzebne jak tlen. Warto nauczyć się o nie dbać, a nie tylko z nich korzystać. Kochajmy się”.
raport_siostrzenstwo2

Siostrzeństwo jako strategia biznesowa

Joanna Barska, przedsiębiorczyni i ekspertka w marketingu behawioralnym, podkreśla, że siostrzeństwo ma potencjał zmieniać rzeczywistość zawodową kobiet:

„W biznesie siostrzeństwo to więcej niż koleżeńskie gesty. To świadoma strategia budowania sukcesu opartego na współpracy i zaufaniu. Kobiety, które wspierają się nawzajem, tworzą przestrzeń, w której kreatywność i innowacje mogą rozkwitać. Sukces jednej kobiety nie oznacza porażki innej – to mit, który musimy wspólnie obalić. Sukces jest zaraźliwy, a efekt domina w biznesie jest realny”.

Premiera raportu „Siostrzeństwo kobiet. Fundament solidarności i wsparcia”

Premiera raportu stanowiącego drugą część obszernego badania „Hejt w Internecie. Postawy, opinie oraz różnice w postrzeganiu przez Polki i Polaków”, odbyła się we wtorek, 14 stycznia 2025 roku w programie „Pytanie na Śniadanie” na antenie TVP2.

raport_siostrzenstwo3

W dyskusji na temat wyników badań udział wzięły:

  • Ilona Adamska – prezes Fundacji „W zgodzie ze sobą”,
  • Anna Maria Sieklucka – aktorka,
  • Marika Grądkowska – pisarka i scenarzystka.

Badania, wzbogacone komentarzami takich ekspertów jak Jacek Santorski, dr Monika Mularska-Kucharek, Karolina Karolczak oraz Joanna Węglarz, dostępny jest na stronie Fundacji „W zgodzie ze sobą” pod linkiem: www.fundacjawzgodziezesoba.pl. Warto pobrać obie części badań – razem tworzą one spójną całość.
raport_siostrzenstwo4

Podusmowanie

Siostrzeństwo to więcej niż idea – to ruch, który ma potencjał zmieniać rzeczywistość społeczną i biznesową. Kobiety, wspierając się nawzajem, mogą przełamywać bariery i tworzyć bardziej przyjazne środowisko pracy. Premiera raportu to doskonała okazja do refleksji nad tym, jak każdy z nas może przyczynić się do budowania wspierających wspólnot opartych na zaufaniu i solidarności.

Raport „Hejt w Internecie. Postawy, opinie oraz różnice w postrzeganiu przez Polki i Polaków” opracowany został przez Instytut Badawczy Maison&Partners pod wodzą prof. Dominiki Maison oraz Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie Fundacji „W zgodzie ze sobą” Ilony Adamskiej. Celem badania było zrozumienie zjawiska hejtu w sieci – tego, kto najczęściej go doświadcza i kto go stosuje. Badanie wykonano metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1050 Polaków w wieku 18+ i miało na celu poznanie społecznych motywacji oraz konsekwencji związanych z hejtem.

Partnerzy badań: Znanylekarz.pl, Higiena Serwis, Asanka, Akademia Trenerów Mentalnych, Brokeria Company Biuro Rachunkowe oraz KTI Filtry.

raport_siostrzenstwo5

Najważniejsze wyniki badań o siostrzeństwie:

🔹 Jedynie 30% społeczeństwa zetknęło się z pojęciem siostrzeństwa, a tylko 9% potrafi precyzyjnie określić jego znaczenie.

🔹 34% badanych zauważa przejawy siostrzeństwa w swoim codziennym życiu.

🔹 Aż 40% Polaków uważa, że mężczyźni są bardziej lojalni wobec siebie nawzajem niż kobiety wobec siebie.

🔹 61% kobiet twierdzi, że kobiety częściej hejtują inne kobiety – podobną opinię wyraża 44% mężczyzn.

🔹Hejt skierowany wobec innych kobiet wynika z trzech głównych powodów: zazdrości (36%), niezadowolenia z własnego życia (28%) oraz chęci dowartościowania siebie (27%).

🔹Hejt, choć często traktowany jako zjawisko wirtualne, pozostawia realne ślady w psychice. Obraźliwe komentarze wywierają ogromny wpływ na poczucie własnej wartości kobiet. Ponadto z powodu hejtu aż 51% kobiet doświadcza depresji lub myśli samobójczych, 67% kobiet odczuwa znaczny spadek samooceny, 34% kobiet zmaga się z zaburzeniami lękowymi a 15% kobiet z zaburzeniami odżywiania.