Braterstwo – to słowo od wieków zakorzenione w kulturze, literaturze i naszej świadomości. A jak wygląda sprawa z siostrzeństwem? Jakie różnice występują między kobietami a mężczyznami w obszarze wzajemnego wspierania się, szczególnie w środowisku biznesowym? Czy kobiety rzeczywiście częściej rywalizują, a mężczyźni lojalnie się wspierają? Na te pytania odpowiadają najnowsze badania przeprowadzone przez Fundację „W zgodzie ze sobą”.
Jak zauważa prof. Dominika Maison, odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:
Wyniki badań pokazują jednak, że stereotypy dotyczące solidarności płci są wciąż silne. 40% respondentów uważa, że mężczyźni są bardziej lojalni wobec siebie niż kobiety. Co ciekawe, 61% kobiet uważa, że to właśnie one częściej hejtują inne kobiety.

Prof. Maison zwraca jednak uwagę na pewien paradoks:
Kobiety w biznesie: solidarność czy rywalizacja?
Zdaniem Ilony Adamskiej, prezes Fundacji „W zgodzie ze sobą”, pomysłodawczyni badań:
Podobne stanowisko prezentuje Jacek Santorski, psycholog biznesu:

Siostrzeństwo jako strategia biznesowa
Joanna Barska, przedsiębiorczyni i ekspertka w marketingu behawioralnym, podkreśla, że siostrzeństwo ma potencjał zmieniać rzeczywistość zawodową kobiet:
Premiera raportu „Siostrzeństwo kobiet. Fundament solidarności i wsparcia”
Premiera raportu stanowiącego drugą część obszernego badania „Hejt w Internecie. Postawy, opinie oraz różnice w postrzeganiu przez Polki i Polaków”, odbyła się we wtorek, 14 stycznia 2025 roku w programie „Pytanie na Śniadanie” na antenie TVP2.

W dyskusji na temat wyników badań udział wzięły:
- Ilona Adamska – prezes Fundacji „W zgodzie ze sobą”,
- Anna Maria Sieklucka – aktorka,
- Marika Grądkowska – pisarka i scenarzystka.
Badania, wzbogacone komentarzami takich ekspertów jak Jacek Santorski, dr Monika Mularska-Kucharek, Karolina Karolczak oraz Joanna Węglarz, dostępny jest na stronie Fundacji „W zgodzie ze sobą” pod linkiem: www.fundacjawzgodziezesoba.pl. Warto pobrać obie części badań – razem tworzą one spójną całość.

Podusmowanie
Siostrzeństwo to więcej niż idea – to ruch, który ma potencjał zmieniać rzeczywistość społeczną i biznesową. Kobiety, wspierając się nawzajem, mogą przełamywać bariery i tworzyć bardziej przyjazne środowisko pracy. Premiera raportu to doskonała okazja do refleksji nad tym, jak każdy z nas może przyczynić się do budowania wspierających wspólnot opartych na zaufaniu i solidarności.
Raport „Hejt w Internecie. Postawy, opinie oraz różnice w postrzeganiu przez Polki i Polaków” opracowany został przez Instytut Badawczy Maison&Partners pod wodzą prof. Dominiki Maison oraz Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie Fundacji „W zgodzie ze sobą” Ilony Adamskiej. Celem badania było zrozumienie zjawiska hejtu w sieci – tego, kto najczęściej go doświadcza i kto go stosuje. Badanie wykonano metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1050 Polaków w wieku 18+ i miało na celu poznanie społecznych motywacji oraz konsekwencji związanych z hejtem.
Partnerzy badań: Znanylekarz.pl, Higiena Serwis, Asanka, Akademia Trenerów Mentalnych, Brokeria Company Biuro Rachunkowe oraz KTI Filtry.

Najważniejsze wyniki badań o siostrzeństwie:
🔹 Jedynie 30% społeczeństwa zetknęło się z pojęciem siostrzeństwa, a tylko 9% potrafi precyzyjnie określić jego znaczenie.
🔹 34% badanych zauważa przejawy siostrzeństwa w swoim codziennym życiu.
🔹 Aż 40% Polaków uważa, że mężczyźni są bardziej lojalni wobec siebie nawzajem niż kobiety wobec siebie.
🔹 61% kobiet twierdzi, że kobiety częściej hejtują inne kobiety – podobną opinię wyraża 44% mężczyzn.
🔹Hejt skierowany wobec innych kobiet wynika z trzech głównych powodów: zazdrości (36%), niezadowolenia z własnego życia (28%) oraz chęci dowartościowania siebie (27%).
🔹Hejt, choć często traktowany jako zjawisko wirtualne, pozostawia realne ślady w psychice. Obraźliwe komentarze wywierają ogromny wpływ na poczucie własnej wartości kobiet. Ponadto z powodu hejtu aż 51% kobiet doświadcza depresji lub myśli samobójczych, 67% kobiet odczuwa znaczny spadek samooceny, 34% kobiet zmaga się z zaburzeniami lękowymi a 15% kobiet z zaburzeniami odżywiania.